facebook
Obálka časopisu Miminko Aktuální číslo
Příští číslo vychází
25. 1. 2018
Elektronická verze časopisu Miminko

Jak se stravují těhulky v 21. století


Jak se stravují těhulky v 21. století

Jídelníček nastávajících maminek byl vždycky považován za velmi důležitý, a to i v dávných dobách. Abychom neopakovali stará otřepaná úsloví, vzpomeňme jen jedno za všechny – říkávalo se, že těhotná žena by měla jíst za dva. Že to už dávno neplatí, to se budoucím maminkám opakuje dost dlouho, ale výživa těhotné ženy je přesto výjimečná. Především ve složení.

Chutě se mění, a to nejen v těhotenství. Trendy ve výživě podléhají módě, ale také se v nich projevují nové vědecké poznatky o lidském metabolismu. Současné stravovací „trendy“ vlně vládnou raw food, neboli syrová strava, bezlepková výživa nebo superpotraviny. Stále ještě doznívá nepříliš šťastný trend vyhýbání se tukům, mléku a tmavému masu. Co si z této směsi má vybrat těhulka, které by mělo jít kromě vlastního zdraví také o správný vývoj plodu?

Současná obliba jídla připraveného při teplotě maximálně do 45 stupňů (někdy se uvádí i 42) se nevylučuje se zdravou stravou. Ostatně odborníci netvrdí, že vařené jídlo je hodnotnější než syrové, ba naopak. Vysokou teplotou mohou některé potraviny přicházet o část svých hodnotných složek, především o vitamíny a stopové prvky. Důležité je, že naše touha po teplém nebo studeném jídle se mění podle venkovní teploty. V zimě instinktivně hledáme spíše potravu, která nás uvnitř zahřeje. Proto je v chladném období vhodnější místo studených ovocných nebo zeleninových koktejlů a salátů sáhnout spíš po jiném druhu jídla připraveném podle raw pravidel.

Ani bezlepková výživa nemusí budoucí mamince odpírat dostatek potřebných látek, protože vhodná skladba jídel z masa, mléka, vajec, ovoce a zeleniny doplněná bezlepkovými cereáliemi, jako je rýže a další obiloviny neobsahující lepek, může při dobrém sestavení vyhovovat. Podobné je to s takzvanými superpotravinami, u nich je jen potřeba dát pozor na vhodné skladování, protože často pocházejí ze vzdálených oblastí a dlouhou dobu se přepravují.

V uvedených případech se navíc obvykle nejedná o výlučný striktně dodržovaný stravovací styl, takže doplnění chybějících látek nečiní problém.

Podstatná je vyvážená pestrá strava

Těžší to mají maminky vegetariánky a veganky. V jejich stravě mohou některé důležité látky pocházející z živočišných produktů chybět, proto je vhodné uvažovat o doplňcích stravy a poradit se o jejich použití s lékařem nebo specialistou na výživu.

Základní stavební kameny naší výživy jsou bílkoviny, sacharidy a tuky. V dnešní době nestrádáme hladem, a tak hlavní chyby, které děláme, jsou spojeny se špatným výběrem. Všechny tři základní složky potravy lidský organismus pro svůj správný vývoj potřebuje. Nedostatkem kterékoliv z nich strádá, a to buď formou ztráty svalové hmoty, špatným růstem kostí nebo nedostatečnou látkovou výměnou. Jde tedy hlavně o to, kolik sacharidů, tuků a bílkovin a v jaké formě, má naše tělo přijímat.

Těhotná žena má v podstatě stejnou potřebu příjmu bílkovin jako před graviditou. Zvýšený požadavek na tuto složku přichází až s následným kojením. Nedostatek bílkovin vám nehrozí, pokud se nevyhýbáte mléku nebo mléčným výrobkům.

Tuky by neměly tvořit více než třicet procent našeho denního energetického příjmu. Znamená to jen asi 80 – 100 gramů, samozřejmě v závislosti na naší hmotnosti a energetické spotřebě organismu. Preferované jsou tuky s obsahem vícenenasycených mastných kyselin. Podstatný je proto správný výběr tuků.

Sacharidy by měly tvořit až 60 % denního energetického příjmu. Můžeme je přijímat ve formě jednoduché – jejich zdrojem je např. řepný cukr, nebo složité – v luštěninách, obilovinách či ovoci. Složité sacharidy se v organismu štěpí na jednoduché. Pokud tedy máme odpovídající přísun složitých sacharidů, obejde se naše tělo bez jednoduchých cukrů, neboť si potřebnou hladinu cukru v krvi (tzv. glykemii) vytvoří právě štěpením složitých sacharidů.

Kromě tohoto hlavního dělení se lze řídit i dalšími pravidly. Základem pestré stravy jsou cereálie, maso, mléko a mléčné výrobky, zelenina a ovoce. Pro jejich výběr platí obdobné zásady jako před těhotenstvím, některé potraviny ale bude trávicí systém hůř snášet, například luštěniny nebo jídlo způsobující tzv. pálení žáhy, kterým těhulky trpívají častěji. Kromě výběru vhodných potravin je ovšem důležitý i způsob přípravy jídla, např. bez přepáleného tuku nebo škodlivých látek třeba při nesprávném grilování.

Vitamíny a stopové prvky

Těhotenství vyžaduje zvýšený příjem některých minerálů a vitamínů. V těhotenství můžete mít například nedostatek kalcia, jódu či železa, výjimečně i vitamínu D. V hledáčku těhulky by měla být kyselina listová, jejíž užívání může předejít některým vývojovým vadám plodu. U tohoto vitamínu ze skupiny „B“ je v našem podnebném pásu skutečné riziko sníženého příjmu i při vhodném složení stravy. Vyskytuje se totiž především v listové zelenině, jejíž konzumace je hlavně mimo sezónu snížená.

S některými vitamíny se to ovšem nesmí přehánět. Největší nebezpečí v souvislosti s předávkováním hrozí u vitamínu A, jehož nadměrné dávky mohou plod vážně poškodit. To se ovšem netýká běžné stravy, ale dodávání vitamínů prostřednictvím doplňků výživy. V těhotenství se rozhodně vyplatí porada s lékařem, lékárníkem nebo výživovým specialistou.

Omezení existují

Ačkoliv se doporučuje pestrá strava, něco by si nastávající maminka měla přece jen odepřít a z jídelníčku vyřadit, byť se jedná o potraviny považované za jinak neškodné či prospěšné. Na první místo patří syrové maso včetně ryb. Riziko spočívá v možných mikroorganismech, které nebyly zničeny tepelnou úpravou. Normálně by způsobily jen banální trávicí komplikace, v těhotenství ale nelze vyloučit poškození plodu. Problematické je také nepasterované mléko a výrobky z něj. Důvody jsou stejné jako u masa. Upozorňuje se také na plísňové sýry, u nichž při špatném skladování hrozí nákaza listeriózou, která může mít pro plod fatální následky.

Méně často se mluví o umělých sladidlech, konzervantech a dalších přídatných látkách obsažených především v uzeninách, ale i dalších výrobcích – polotovarech a hotových jídlech. Vždy se vyplatí přečíst si etiketu a vědět, co potravina obsahuje. Velký přínos znamená doma připravené jídlo z prověřených surovin, to ale moderní doba vždycky neumožňuje.

Nastávající maminka na začátku třetího tisíciletí má v naší civilizaci velkou výhodu – může si dopřát výživu, která je pro vývoj plodu i její zdraví dostatečná. Shon a rychlý styl života ale zužuje možnosti správného výběru, časový stres totiž nutí často sáhnout po tom, co je právě po ruce. Alespoň v těhotenství by si ale měla i moderní žena udělat čas a zamyslet se nad skladbou svého jídelníčku. Sice neplatí, že v té době jí „za dva“, ale rozhodně „pro dva“.


redakce

7. 3. 2017


Zpět na přehled článků


Zamilovaný únor?

Den svatého Valentýna sice není tradičním českým svátkem, už u nás ale zdomácněl. Za měsíc lásky budeme asi i nadále považovat květen, a to nejen díky veršům Karla Hynka Máchy. Na jaře se totiž všechno probouzí, i partnerské vztahy. To se v chladném únoru tak moc čekat nedá, i když je už tento poslední zimní měsíc tak trochu předzvěstí… Celý článek >>

Jak se správně připravit na početí miminka

Když žena otěhotní, tak se nejčasteji setkáváme s větou, že by o sebe teď měla pečovat a kvalitně jíst, aby jí ani miminku nic nechybělo. Jenže podle online konference Miminko maminko, která za pár dní proběhne, je třeba se starat daleko dřív. Jelikož jsou pro početí miminka potřeba oba dva partneři, jak muž, tak žena, tak je nutné, aby… Celý článek >>

Na Nový rok o slepičí krok

Nevím, kolik krok slepice skutečně měří, a ani jestli to naši předkové někdy zjišťovali. Každopádně tato stará pranostika naznačuje, že den se po zimním slunovratu začíná prodlužovat, i když ne tak rychle, jak bychom si možná přáli. Někde jsem četla, že ten slepičí krok znamená něco kolem pěti minut, každopádně ale máme za sebou ty… Celý článek >>