Časopis Miminko
facebook
Obálka časopisu Miminko Aktuální číslo
Příští číslo vychází
30. 5. 2019
Elektronická verze časopisu Miminko

Hýbat se, nebo lenošit?


Hýbat se, nebo lenošit?

Už na vás ručička na váze jukla o čtyři kila výše než minule? Už se vám přes bříško špatně zavazují tkaničky? Už byste si přála, aby to zlatíčko bylo z vašeho bříška raději v nachystané postýlce? Pokud jste na všechny otázky přikývla, pak se vám asi nejlépe odpočívá v ušáku nebo na gauči a pohyb v tomto čase není patrně vaším každodenním průvodcem. Slibujete si, protože víte, jak je pohyb důležitý, že s ním začnete hned po porodu. Pak teprve budete cvičit, běhat, chodit do fitka, do bazénu. Neslibujte si nic takového. Teď vás od sportování odrazuje pouze pohodlnost, ale po porodu už nebude zdaleka tolik času, kolik byste ho mohla mít k dispozici dnes.

Proč bych si měla huntovat tělo, když jsem tak spokojená v klidu a mému miláčkovi se to jistě také líbí, když si hovíme na kanapíčku. Hýbat se, nebo lenošit? To je v těhotenství záludná otázka. Proto jsme požádali o odpověď člověka povolaného, PhDr. Terezu Novákovou, PhD., odbornou asistentku katedry fyzioterapie, FTVS UK v Praze.

»Téměř ve všech obdobích lidského života považuji pohyb za zcela nenahraditelný pro utváření fyzické ale i psychické kondice každého z nás. Těhotenství je sice specifickou etapou v životě ženy, ale není-li gynekologem označeno za rizikové, není důvod k přerušení obvyklých pohybových aktivit, na které byla žena před početím zvyklá. Myslím, že v běžně provozovaných rekreačních sportech (např. běh či vedené cvičení typu aerobic) může žena, pokud nepociťuje žádnou nepříjemnou odezvu v průběhu a nebo po ukončení pohybové aktivity, i nadále pokračovat. Omezujícím faktorem bude samozřejmě rostoucí bříško, které v určitém období donutí nastávající maminku svůj pohybový program modifikovat např. k procházkové chůzi či plavání.

Přestože považuji dostatečnou fyzickou kondici pro příjemné prožití těhotenství a následný porod za zcela nepostradatelnou, nedoporučovala bych budoucím maminkám začínat s výraznou pohybovou zátěží, pokud na to nebyly před početím zvyklé. Tyto ženy by měly spíše navštěvovat některá z těhotenských cvičení či navštívit fyzioterapeuta, který jim vhodnou aktivitu na základě vyšetření pohybového aparátu doporučí.

Celý text článku najdete v Miminku č. 11/2007.

1. 11. 2007


Zpět na přehled článků


Je tu máj, lásky čas...

Jenže co je to platné, když vám nezbývá čas ani vypít si v klidu hrneček s kafem, které jste si ráno uvařila. Přece jen chvílemi vzpomínáte na loňské jaro, kdy vaše děťátko ještě v pohodě procvičovalo pohyby v děloze, obklopeno bezpečnou plodovou vodou. Jak to bylo všechno jednoduché proti tomu současnému kolotoči. Žádné přebalování,… Celý článek >>

Apríl je i pro legraci

Ptáte se, proč by měl být k smíchu? První dubnový den už je po staletí spojen s legráckami, které si lidé provádějí navzájem. Dřív si dávali nejrůznější neproveditelné úkoly, jako třeba přinést z lékárny mast z komářího sádla na bolavé nohy. Dnes se apríl pojí také s tzv. novinářskými kachnami, absurdními zprávami, které se objevují na… Celý článek >>

Do jara s dobrou náladou

Astronomické jaro začíná letos 20. března, to meteorologické už ale 1. března, takže toto vydání časopisu Miminko je jarní, ač se nám to při jeho přípravě ještě vůbec nezdá. Na ulicích roztávají poslední zbytky sněhu, venku se ale opravdu otepluje a první slunečné dny nás už skutečně vytáhnou ven, do přírody. Tam brzy začne všechno… Celý článek >>