Časopis Miminko
facebook
Obálka časopisu Miminko Aktuální číslo
Příští číslo vychází
25. 10. 2018
Elektronická verze časopisu Miminko

Hýbat se, nebo lenošit?


Hýbat se, nebo lenošit?

Už na vás ručička na váze jukla o čtyři kila výše než minule? Už se vám přes bříško špatně zavazují tkaničky? Už byste si přála, aby to zlatíčko bylo z vašeho bříška raději v nachystané postýlce? Pokud jste na všechny otázky přikývla, pak se vám asi nejlépe odpočívá v ušáku nebo na gauči a pohyb v tomto čase není patrně vaším každodenním průvodcem. Slibujete si, protože víte, jak je pohyb důležitý, že s ním začnete hned po porodu. Pak teprve budete cvičit, běhat, chodit do fitka, do bazénu. Neslibujte si nic takového. Teď vás od sportování odrazuje pouze pohodlnost, ale po porodu už nebude zdaleka tolik času, kolik byste ho mohla mít k dispozici dnes.

Proč bych si měla huntovat tělo, když jsem tak spokojená v klidu a mému miláčkovi se to jistě také líbí, když si hovíme na kanapíčku. Hýbat se, nebo lenošit? To je v těhotenství záludná otázka. Proto jsme požádali o odpověď člověka povolaného, PhDr. Terezu Novákovou, PhD., odbornou asistentku katedry fyzioterapie, FTVS UK v Praze.

»Téměř ve všech obdobích lidského života považuji pohyb za zcela nenahraditelný pro utváření fyzické ale i psychické kondice každého z nás. Těhotenství je sice specifickou etapou v životě ženy, ale není-li gynekologem označeno za rizikové, není důvod k přerušení obvyklých pohybových aktivit, na které byla žena před početím zvyklá. Myslím, že v běžně provozovaných rekreačních sportech (např. běh či vedené cvičení typu aerobic) může žena, pokud nepociťuje žádnou nepříjemnou odezvu v průběhu a nebo po ukončení pohybové aktivity, i nadále pokračovat. Omezujícím faktorem bude samozřejmě rostoucí bříško, které v určitém období donutí nastávající maminku svůj pohybový program modifikovat např. k procházkové chůzi či plavání.

Přestože považuji dostatečnou fyzickou kondici pro příjemné prožití těhotenství a následný porod za zcela nepostradatelnou, nedoporučovala bych budoucím maminkám začínat s výraznou pohybovou zátěží, pokud na to nebyly před početím zvyklé. Tyto ženy by měly spíše navštěvovat některá z těhotenských cvičení či navštívit fyzioterapeuta, který jim vhodnou aktivitu na základě vyšetření pohybového aparátu doporučí.

Celý text článku najdete v Miminku č. 11/2007.

1. 11. 2007


Zpět na přehled článků


Druhý rok kojení – stále to má smysl!

Světová zdravotnická organizace doporučuje výlučné kojení v prvních šesti měsících života dítěte. Potom zavádíme první příkrmy za současného pokračování kojení až do dvou let či déle. I pestrou stravu, kterou dítěti nabízíme, vhodně doplní právě mateřské mléko. Pokud ho má maminka dostatek, plně nahradí kojeneckou formuli,… Celý článek >>

Čím voní podzim?

Jak pro koho. Když máte zahrádku, kde právě dozrávají jablíčka, hrušky nebo švestky, pak vám podzim určitě voní po zralém ovoci. Maminky čerstvých miminek, které tráví hodiny na procházkách s kočárkem, zase moc dobře znají šustění spadaného listí a lehko si vybaví jeho vůni v podmračeném odpoledni. A když jste zrovna oslavili druhé… Celý článek >>

Jaké jsou polohy plodu

Příroda vše dobře zařídila. U normálního těhotenství dojde spontánně díky působení porodních sil k vypuzení plodu z děložní dutiny. Plod prochází mezi 38. až 42. týdnem porodními cestami, které dělíme na tvrdé a měkké. Tvrdé porodní cesty, někdy označované jako kostěné, tvoří malá pánev. Měkké vytvářejí dolní děložní segment,… Celý článek >>