Časopis Miminko
facebook
Obálka časopisu Miminko Aktuální číslo
Příští číslo vychází
21. 12. 2018
Elektronická verze časopisu Miminko

Hýbat se, nebo lenošit?


Hýbat se, nebo lenošit?

Už na vás ručička na váze jukla o čtyři kila výše než minule? Už se vám přes bříško špatně zavazují tkaničky? Už byste si přála, aby to zlatíčko bylo z vašeho bříška raději v nachystané postýlce? Pokud jste na všechny otázky přikývla, pak se vám asi nejlépe odpočívá v ušáku nebo na gauči a pohyb v tomto čase není patrně vaším každodenním průvodcem. Slibujete si, protože víte, jak je pohyb důležitý, že s ním začnete hned po porodu. Pak teprve budete cvičit, běhat, chodit do fitka, do bazénu. Neslibujte si nic takového. Teď vás od sportování odrazuje pouze pohodlnost, ale po porodu už nebude zdaleka tolik času, kolik byste ho mohla mít k dispozici dnes.

Proč bych si měla huntovat tělo, když jsem tak spokojená v klidu a mému miláčkovi se to jistě také líbí, když si hovíme na kanapíčku. Hýbat se, nebo lenošit? To je v těhotenství záludná otázka. Proto jsme požádali o odpověď člověka povolaného, PhDr. Terezu Novákovou, PhD., odbornou asistentku katedry fyzioterapie, FTVS UK v Praze.

»Téměř ve všech obdobích lidského života považuji pohyb za zcela nenahraditelný pro utváření fyzické ale i psychické kondice každého z nás. Těhotenství je sice specifickou etapou v životě ženy, ale není-li gynekologem označeno za rizikové, není důvod k přerušení obvyklých pohybových aktivit, na které byla žena před početím zvyklá. Myslím, že v běžně provozovaných rekreačních sportech (např. běh či vedené cvičení typu aerobic) může žena, pokud nepociťuje žádnou nepříjemnou odezvu v průběhu a nebo po ukončení pohybové aktivity, i nadále pokračovat. Omezujícím faktorem bude samozřejmě rostoucí bříško, které v určitém období donutí nastávající maminku svůj pohybový program modifikovat např. k procházkové chůzi či plavání.

Přestože považuji dostatečnou fyzickou kondici pro příjemné prožití těhotenství a následný porod za zcela nepostradatelnou, nedoporučovala bych budoucím maminkám začínat s výraznou pohybovou zátěží, pokud na to nebyly před početím zvyklé. Tyto ženy by měly spíše navštěvovat některá z těhotenských cvičení či navštívit fyzioterapeuta, který jim vhodnou aktivitu na základě vyšetření pohybového aparátu doporučí.

Celý text článku najdete v Miminku č. 11/2007.

1. 11. 2007


Zpět na přehled článků


Naše mléko od GOLDIM z kozího mléka pro zdravý…

Kojení je nejpřirozenější způsob výživy kojence. Mateřské mléko poskytuje dítěti vše potřebné pro jeho zdárný vývoj, včetně ochrany před nemocemi a pozdějšími alergiemi. V situacích, kdy kojení z různých důvodů není možné, nebo je mateřského mléka málo, hledáme pro naše miminko tu nejvhodnější náhradu. Pokud srovnáme jednotlivé druhy… Celý článek >>

Kozí kaše od GOLDIM pro zdravý růst a vývoj dětí

Pro naše nejmenší bychom udělali cokoliv. Hlavně aby dostali to nejlepší. Kojenecké kozí mléko, které je hlavní součástí Kozích kaší je nejblíže mléku mateřskému. Má příznivý vliv na trávení a vývoj imunitního systému dítěte. Z hlediska stravitelnosti a přirozeně vysokého obsahu vitamínů a prospěšných látek jsou Kozí kaše pro dítě… Celý článek >>

Snažíte se o miminko?

Hemží se to u vašich známých a kamarádek dětmi a vám to stále nevychází? Podpořte svou plodnost s doplňkem stravy NatiFem. NatiFem **podpoří vaši plodnost a poskytne Vašemu tělu vše, co pro období těhotenství potřebuje.** Přípravek je **určen všem ženám v reprodukčním věku**, které plánují miminko a chtějí otěhotnět. Je vhodný i pro… Celý článek >>