Časopis Miminko
facebook
Obálka časopisu Miminko Aktuální číslo
Příští číslo vychází
24. 10. 2019
Elektronická verze časopisu Miminko

Jak je to s vitamíny v době zavádění prvních příkrmů?


Jak je to s vitamíny v době zavádění prvních příkrmů?

Kojené dítě má s malými výjimkami veškerý potřebný příjem vitamínů pokrytý mateřským mlékem. Dodává se jen vitamín D a K, a to přesně podle doporučení lékaře. Když ale ke kojení začnete přidávat první příkrmy, máte vyvážený příjem vitamínů ve vlastních rukou. Vyznáte se v nich?

Tři hlavní jídla denně jsou základem jídelníčku. Klasické rozdělení na snídani, oběd a večeři, na něž jsme zvyklí, je dobře upevňovat i v denním režimu dítěte. Zachovávejte stejné časy podávání jídla, pěstujte v dítěti dobré návyky. Dosavadní mléčnou snídani postupně nahrazujte buď cereální kaší, nebo zkuste chléb s máslem a kousek zeleniny. Oběd by měl v každém případě obsahovat zeleninovou porci doplněnou masem. Večeře bude opět cereální, tedy kaše z různých obilovin. Můžete přidat i kousek sezónního ovoce pro osvěžení chuti. Místo kaše může být k večeři i masozeleninový příkrm. Kromě toho myslete na dopolední i odpolední svačinu, která pokryje potřebu energie mezi hlavními jídly.

Velikost porcí je častou otázkou rodičů ročních dětí. Především je třeba přihlédnout ke konstituci a tělesné hmotnosti dítěte a jeho celkovému prospívání. Polední porce by se měla pohybovat kolem 200 – 250 g, ranní a večerní kaše kolem 200 ml.

Kromě základních složek výživy, tedy bílkovin, sacharidů a tuků, potřebuje dětský organismus přijímat ve stravě také vitamíny, minerály a stopové prvky. Tyto látky sice tělo potřebuje jen ve velmi malém množství, jejich nedostatek ale může mít za následek vážné zdravotní problémy nebo nedostatečný vývoj.

Vitamin A

Může být obsažen v živočišných potravinách jako retinol a v rostlinných jako karoten. Je vhodné přijímat jej v obou formách. Nachází se například v mrkvi, mase, sýrech, meruňkách. Nedostatek vitaminu A ohrožuje zrak, předávkování způsobuje bolesti hlavy, zvracení, v těhotenství poškození plodu.

Vitamíny skupiny B

B1 – thiamin

Je obsažen v rostlinných i živočišných potravinách, například v drůbežím mase či celozrnném chlebu.

B2 – riboflavin

Denní dávku pokryje 100 g žampionů, najdete ho v játrech, kukuřičných lupíncích, tvrdých sýrech.

B6 – pyridoxin

Najdete ho v banánech, celozrnném chlebu či mořských rybách

B12

Tohoto vitaminu potřebuje naše tělo jen velmi malé množství a jeho zásoba nám může vystačit i na několik let. Problém může nastat jen u dlouhodobých striktních vegetariánů, neboť se vyskytuje jen v potravinách živočišného původu. Jeho nedostatek způsobuje poškození nervového systému. K jeho dostatečné zásobě postačí běžný příjem potravy živočišného původu.

Kyselina listová

Těhotné ženy ji dobře znají, neboť je jim doporučována pro prevenci vývojových vad plodu. Může však působit preventivně i u srdečně cévních chorob, neboť snižuje hladinu homocysteinu v krvi. V našem regionu je potravou přijímáno naprosto nedostatečné množství kyseliny listové, proto její doplnění tabletkami není na škodu. Obsahuje ji hlavně zelenina, nejvíce brokolice, dále jahody a játra.

Nedostatek vitamínů skupiny B vede kromě jiného i ke zhoršení projevů stresu a nadměrné nervozitě.

Vitamin C

Snad nejznámější vitamin, který se doporučuje konzumovat ve vysokých dávkách zejména při onemocněních horních cest dýchacích, chřipkách a nachlazení. Nedostatek vitaminu C vede ke zvýšené únavě, snížení odolnosti organismu vůči nákazám. Kromě toho je významným antioxidantem (brání naše tělo proti působení škodlivých volných radikálů). Vysoké množství vitaminu C obsahují citrusové plody, rajčata, kiwi, červené papriky.

Vitamin D

Tento vitamin je velmi důležitý pro správný vývoj a stav kostí, organismus jej totiž potřebuje pro správné hospodaření s vápníkem a fosforem, pro tvorbu a růst zdravých kostí. Obsahují jej sýry, mléčné výrobky obecně, mořské ryby či vaječný žloutek. Nedostatek vitaminu D způsobuje křivici, nebezpečné je ale i předávkování, které vede k průjmům, zvracení a poškození ledvin.

Vitamin E

Významný antioxidant, který chrání před vlivy životního prostředí, preventivně působí u onemocnění srdce a cév. V potravě většinou přijímáme nedostatečné množství vitaminu E. Velké množství vitaminu E obsahují mořské ryby, papriky, lískové oříšky a oleje lisované za studena.

Vitamin K

Je potřeba pro tvorbu látek ovlivňujících srážlivost krve. Tvoří se pomocí střevní mikroflóry, k jeho tvorbě působí pozitivně konzumace zakysaných mléčných výrobků. Obsahuje ho hlavně zelenina, například květák či hlávkový salát, jeho předávkování nehrozí. Novorozenci nemají po porodu vytvořenu zásobu vitaminu K, a proto je jim preventivně podáván.

Některé vitamíny a stopové prvky se vzájemně ovlivňují, vstřebávání některých z nich je podmíněno dostatkem jiné látky. Zpravidla tato doporučení najdete například na obalech vitamínových preparátů nebo je získáte od svého pediatra.


redakce

22. 1. 2019


Zpět na přehled článků


Různobraní

Říjen přináší první skutečně pošmourné dny, ranní mlhy a nezřídka protivně zataženou oblohu od rána do večera. Toto nepříjemné počasí ale sem tam přeruší řádka slunečných odpolední, kdy si můžeme užívat barvy podzimu naplno. Ne náhodou se v těchto dnech koná spousta akcí spojených se sklizní. Nejvýraznější jsou jistě velké oranžové dýně,… Celý článek >>

Podzim nebo babí léto?

Těsně před začátkem prázdnin nás potrápily tropické teploty, pak se ale počasí rozhodlo být tak rozmarné, že skoro každý den ráno nebylo jasné, jestli skončíme v plavkách nebo v holínkách. Jestli se letošní září ponese ve stejném duchu, to nám zatím nikdo nepředpoví, většinu rodičů ale čekají změny tak jako tak. Velká část tříletých… Celý článek >>

Ahoj na prázdniny!

Naše věrné čtenářky už vědí, že v červenci a srpnu vychází časopis Miminko jako dvojčíslo a uvidíme se zase až po prázdninách na konci srpna. Tím víc se snažíme naplnit toto vydání informacemi, které se vám budou během následujících dvou měsíců hodit. Časy se mění a dnes už rodiče cestují s ročními miminky třeba i pár hodin letadlem… Celý článek >>