Časopis Miminko
facebook
Obálka časopisu Miminko Aktuální číslo
Příští číslo vychází
27. 6. 2019
Elektronická verze časopisu Miminko

Jak je to s vitamíny v době zavádění prvních příkrmů?


Jak je to s vitamíny v době zavádění prvních příkrmů?

Kojené dítě má s malými výjimkami veškerý potřebný příjem vitamínů pokrytý mateřským mlékem. Dodává se jen vitamín D a K, a to přesně podle doporučení lékaře. Když ale ke kojení začnete přidávat první příkrmy, máte vyvážený příjem vitamínů ve vlastních rukou. Vyznáte se v nich?

Tři hlavní jídla denně jsou základem jídelníčku. Klasické rozdělení na snídani, oběd a večeři, na něž jsme zvyklí, je dobře upevňovat i v denním režimu dítěte. Zachovávejte stejné časy podávání jídla, pěstujte v dítěti dobré návyky. Dosavadní mléčnou snídani postupně nahrazujte buď cereální kaší, nebo zkuste chléb s máslem a kousek zeleniny. Oběd by měl v každém případě obsahovat zeleninovou porci doplněnou masem. Večeře bude opět cereální, tedy kaše z různých obilovin. Můžete přidat i kousek sezónního ovoce pro osvěžení chuti. Místo kaše může být k večeři i masozeleninový příkrm. Kromě toho myslete na dopolední i odpolední svačinu, která pokryje potřebu energie mezi hlavními jídly.

Velikost porcí je častou otázkou rodičů ročních dětí. Především je třeba přihlédnout ke konstituci a tělesné hmotnosti dítěte a jeho celkovému prospívání. Polední porce by se měla pohybovat kolem 200 – 250 g, ranní a večerní kaše kolem 200 ml.

Kromě základních složek výživy, tedy bílkovin, sacharidů a tuků, potřebuje dětský organismus přijímat ve stravě také vitamíny, minerály a stopové prvky. Tyto látky sice tělo potřebuje jen ve velmi malém množství, jejich nedostatek ale může mít za následek vážné zdravotní problémy nebo nedostatečný vývoj.

Vitamin A

Může být obsažen v živočišných potravinách jako retinol a v rostlinných jako karoten. Je vhodné přijímat jej v obou formách. Nachází se například v mrkvi, mase, sýrech, meruňkách. Nedostatek vitaminu A ohrožuje zrak, předávkování způsobuje bolesti hlavy, zvracení, v těhotenství poškození plodu.

Vitamíny skupiny B

B1 – thiamin

Je obsažen v rostlinných i živočišných potravinách, například v drůbežím mase či celozrnném chlebu.

B2 – riboflavin

Denní dávku pokryje 100 g žampionů, najdete ho v játrech, kukuřičných lupíncích, tvrdých sýrech.

B6 – pyridoxin

Najdete ho v banánech, celozrnném chlebu či mořských rybách

B12

Tohoto vitaminu potřebuje naše tělo jen velmi malé množství a jeho zásoba nám může vystačit i na několik let. Problém může nastat jen u dlouhodobých striktních vegetariánů, neboť se vyskytuje jen v potravinách živočišného původu. Jeho nedostatek způsobuje poškození nervového systému. K jeho dostatečné zásobě postačí běžný příjem potravy živočišného původu.

Kyselina listová

Těhotné ženy ji dobře znají, neboť je jim doporučována pro prevenci vývojových vad plodu. Může však působit preventivně i u srdečně cévních chorob, neboť snižuje hladinu homocysteinu v krvi. V našem regionu je potravou přijímáno naprosto nedostatečné množství kyseliny listové, proto její doplnění tabletkami není na škodu. Obsahuje ji hlavně zelenina, nejvíce brokolice, dále jahody a játra.

Nedostatek vitamínů skupiny B vede kromě jiného i ke zhoršení projevů stresu a nadměrné nervozitě.

Vitamin C

Snad nejznámější vitamin, který se doporučuje konzumovat ve vysokých dávkách zejména při onemocněních horních cest dýchacích, chřipkách a nachlazení. Nedostatek vitaminu C vede ke zvýšené únavě, snížení odolnosti organismu vůči nákazám. Kromě toho je významným antioxidantem (brání naše tělo proti působení škodlivých volných radikálů). Vysoké množství vitaminu C obsahují citrusové plody, rajčata, kiwi, červené papriky.

Vitamin D

Tento vitamin je velmi důležitý pro správný vývoj a stav kostí, organismus jej totiž potřebuje pro správné hospodaření s vápníkem a fosforem, pro tvorbu a růst zdravých kostí. Obsahují jej sýry, mléčné výrobky obecně, mořské ryby či vaječný žloutek. Nedostatek vitaminu D způsobuje křivici, nebezpečné je ale i předávkování, které vede k průjmům, zvracení a poškození ledvin.

Vitamin E

Významný antioxidant, který chrání před vlivy životního prostředí, preventivně působí u onemocnění srdce a cév. V potravě většinou přijímáme nedostatečné množství vitaminu E. Velké množství vitaminu E obsahují mořské ryby, papriky, lískové oříšky a oleje lisované za studena.

Vitamin K

Je potřeba pro tvorbu látek ovlivňujících srážlivost krve. Tvoří se pomocí střevní mikroflóry, k jeho tvorbě působí pozitivně konzumace zakysaných mléčných výrobků. Obsahuje ho hlavně zelenina, například květák či hlávkový salát, jeho předávkování nehrozí. Novorozenci nemají po porodu vytvořenu zásobu vitaminu K, a proto je jim preventivně podáván.

Některé vitamíny a stopové prvky se vzájemně ovlivňují, vstřebávání některých z nich je podmíněno dostatkem jiné látky. Zpravidla tato doporučení najdete například na obalech vitamínových preparátů nebo je získáte od svého pediatra.


redakce

22. 1. 2019


Zpět na přehled článků


Studený máj, v stodole ráj

Pro každý měsíc měli naši předkové spoustu různých pranostik, které se vztahovaly k počasí a zemědělskému roku. Letošní květen je tak studený a mokrý, že se ani nezdá, že nám hrozí nějaké sucho a oteplování. No jen se na to podívejte – „mokrý máj – chleba hoj“ nebo „suchý březen, mokrý máj, bude humno jako ráj“. A co teprve „chladno a… Celý článek >>

Je tu máj, lásky čas...

Jenže co je to platné, když vám nezbývá čas ani vypít si v klidu hrneček s kafem, které jste si ráno uvařila. Přece jen chvílemi vzpomínáte na loňské jaro, kdy vaše děťátko ještě v pohodě procvičovalo pohyby v děloze, obklopeno bezpečnou plodovou vodou. Jak to bylo všechno jednoduché proti tomu současnému kolotoči. Žádné přebalování,… Celý článek >>

Apríl je i pro legraci

Ptáte se, proč by měl být k smíchu? První dubnový den už je po staletí spojen s legráckami, které si lidé provádějí navzájem. Dřív si dávali nejrůznější neproveditelné úkoly, jako třeba přinést z lékárny mast z komářího sádla na bolavé nohy. Dnes se apríl pojí také s tzv. novinářskými kachnami, absurdními zprávami, které se objevují na… Celý článek >>