Časopis Miminko
facebook
Obálka časopisu Miminko Aktuální číslo
Elektronická verze časopisu Miminko

Bezpečné cestování pro děti - co nejdéle v protisměru


Bezpečné cestování pro děti - co nejdéle v protisměru

Cestování s dětmi autem je pro moderní maminku úplně běžné. Na nákupy, na výlety, později do školy či do školy, příležitost se najde skoro každý den. Bezpečná autosedačka by tedy měla být samozřejmostí. Jak si ji vybrat? Poradíme spolu s odborníky.

Zvláště u nejmenších dětí nikdo nepochybuje, že jsou správně chráněny jedině v pevné skořepině „vajíčka“, převážené zády ke směru jízdy. Problém nastává ve věku přibližně jednoho roku, kdy rodiče mají koupit větší sedačku, a pak u odrostlejších dě­tí.

O co jde především

Vývoj dětských zádržných systémů je podrobován náročným zkouškám, a tak máme i spoustu informací o tom, jak sedačky fungují a v čem spočívá jejich ochranná funkce. Jde hlavně o způsob uchycení pásů, ochránění těla i hlavy dítěte na různých místech a odolání nárazu a působení kinetické energie.

Například automobilka Volvo se bezpečné přepravě dětí věnuje padesát let a využívá přitom svých bohatých zkušeností jak z laboratoří a bezpočtu nárazových testů, tak analýz reálných nehod a studií o chování dětského těla během střetu. Od roku 1976 figuruje v databázi nehod vozů Volvo více než 7 000 dětí ve věku 0 až 15 let.

Jak se testují autosedačky u značky Volvo? Sledujte video

Zkušenost, výzkumy a výsledky

Odborníci se poslední dobou zaměřují také na pozici dětí i bezprostředně před nárazem, například během intenzivního brzdění nebo vyhýbacího manévru. Proto mají doporučení expertů automobilky Volvo takový význam. A jejich závěr je jednoznačný: pokud chcete svému dítěti zajistit nejvyšší možnou bezpečnost, vozte je v sedačce umístěné zády ke směru jízdy co nejdéle. Ideálně minimálně do čtyř let.

Na otázky spojené s bezpečným připoutáním a protisměrným umístěním autosedačky nám odpověděla Dr. Lotta Jakobssonová, Ph.D., vedoucí oddělení bezpečnosti ve společnosti Volvo Cars.

Jak zajistit dítěti ve voze co nejvyšší bezpečnost?

Důležité jsou dvě věci: u nejmenších musíte chránit hlavu a krk. A to se netýká jen batolat, ale dětí do čtyř let, protože jejich krk je zkrátka příliš slabý na to, aby během nárazu překonal tak velké zatížení. Jediná správná cesta je proto sedačka zády ke směru jízdy. U odrostlejších dětí, které již mohou sedět po směru jízdy, je potřeba zajistit, aby bezpečnostní pás sedadla byl správně veden s ohledem na výšku postavy dítěte. A to tím, že zvýšíte polohu dítěte, ať bezpečnostní sedačkou, nebo podsedákem.

Proč jste stanovili hranici věku na čtyři roky?

Je to přibližný údaj, každé dítě je jinak velké a silné. Ale lze říci, že přibližně kolem čtyř let věku je už dětský organismus tak odolný, že dítě může sedět po směru jízdy a využívat přitom vestavěné, řekněme „dospělé“ pásy ve voze. Kvůli správnému vedení pásu mezi ramenem a krkem však musí být dítě ve vyšší pozici, tedy nezbytný je podsedák nebo sedačka. Výška dítěte však není jediný parametr, protože kosti a vazy se formují až s věkem. Pro zjednodušení tedy mluvíme o hranici čtyř let.

Podsedák a sedačka u tak malého dítěte představují srovnatelnou ochranu? Není bytelná autosedačka s výraznými bočními oporami lepší, zvláště pro menší děti?

Z hlediska chování dítěte během nárazu je nejdůležitější správná funkce pásu a jeho přesné vedení mezi ramenem a krkem, to je rozhodující. Dokonce při některých typech střetu je výhodné, že mezi zády dítěte a opěradlem ve voze už není žádná další opěrka. Ve vozech Volvo používáme i na zadních sedadlech předpínače s omezovači tahu, což – jak ukázala naše studie z roku 2017 – je klíčové nejen při čelním, ale i bočním nárazu. A v tu chvíli je výhodné, když je dítě pásem připoutáno co nejtěsněji k sedadlu ve voze.

Co když dítě například spí, to mu autosedačka přece poskytne oporu pro vzpřímenou, a tedy z hlediska nárazu výhodnější pozici než podsedák?

Ano, zvláště na dlouhých trasách nebo u menších a neposedných dětí je výhoda, když jejich polohu stabilizuje autosedačka nebo podsedák s integrovanou opěrkou. Záleží na tom, jak je kdo zvyklý zádržné systémy používat a o jakou jde situaci. Když například vezete děti ze školy a berete třeba i spolužáky, je naprosto klíčové, aby děti měly správně vedené pásy. Ne vždy ale máte k dispozici autosedačky, proto i podsedák nebo vestavěný dětský podsedák ve vozech Volvo může pro ochranu dítěte během nehody udělat zásadní službu.

Proti směru jednoduše

Kdo chce pro své dítě nejvyšší možnou bezpečnost, volí jako druhou sedačku také takovou, kterou lze umístit proti směru jízdy. Volvo dodává v rámci certifikovaného příslušenství velmi praktickou sedačku s otočným mechanismem, který usnadňuje nasedání a bezpečné poutání dítěte. Sedačku si otočíte směrem ke dveřím, dítě tak snadno usadí i subtilní maminka nebo babička a bezpečně je zajistí vestavěnými pásy. Na závěr se sedačka otočí proti směru jízdy. Pro co nejvyšší komfort dítěte existují zádržné systémy s nastavitelným prostorem pro rostoucí nožičky, aby se dítě tímto způsobem mohlo převážet co nejdéle.

Důležité je umístění proti směru jízdy ideálně až do 4 let věku dítěte. Sledujte video

Co když dítě při jízdě v protisměru trpí nevolností?

Jak děti rostou, může být některým cestování zády ke směru jízdy nepříjemné. Jedná se o velmi individuální záležitost, přesto je nevolnost z jízdy častý problém a „obrácené“ umístění sedačky jej umocňuje. Řada rodičů je proto postavena před rozhodnutí, zda dát větší důraz na bezpečnost, nebo na pohodlí dítěte.

Experti na dětskou bezpečnost pochopitelně nechtějí dělat kompromisy, pokud jde o zdravotní následky po případné nehodě, a proto radí, jak nevolnosti předcházet. Základem je naplánovat trasu tak, aby na ní bylo co nejméně zatáček, horských úseků nebo nerovností. Někdy může být lepší volbou delší trasa po dálnici než kratší přes kopce. Citlivým dětem také pomáhají častější zastávky spojené s procházkou na čerstvém vzduchu.

Nevolnosti nepomůže, když si dítě za jízdy čte, maluje nebo se dívá na tablet. Vhodnější je rozptýlení v podobě hudby nebo her vhodných pro cestování autem. Snížit nepříjemné pocity může pravidelné větrání nebo jízda s otevřeným oknem, některé děti si oblíbí střešní okno. Samozřejmostí je také jen lehké občerstvení místo těžkých pokrmů. Vedle volně prodejných léků na nevolnost pak může dětem pomoci také řada přírodních přípravků na bázi zázvoru nebo máty.

Pár dat z historie

Na začátku vývoje nejúčinnějšího zádržného systému byl let do vesmíru. V roce 1962 sledoval celý svět se zatajeným dechem pokus amerického kosmonauta Johna Glenna, který chtěl předvést totéž co dříve Jurij Gagarin. Komentátor v televizi upozornil na zajímavou skutečnost: aby pilot překonal obrovské přetížení, řídil kosmickou loď zády ke směru letu.

Tím se zrodila myšlenka na nejbezpečnější způsob přepravy malých dětí. Profesor Bertil Aldman se nechal inspirovat přístupem NASA, když vymýšlel, jak zajistit, aby i v případě nehody automobilu bylo zatížení působící na dětský organismus co nejmenší. Uvědomil si, že vhodným řešením by bylo – stejně jako v kosmickém modulu – překonat extrémní přetížení otočením sedačky.

Testování nového typu dětské sedačky probíhalo v 60. letech a v roce 1972 Volvo jako první výrobce automobilů představilo „obrácenou“ autosedačku. Ještě před pár lety by mnohé překvapilo, že tato sedačka nebyla pro miminka, ale pro odrostlejší děti. Následující výzkumy a zkoušky potvrdily, že sedačka umístěná zády ke směru jízdy je naprosto nezbytná nejen pro ty nejmenší, ale může zachránit život i starším capartům.

Věděli jste, že…

…jak ukázalo srovnání údajů o nehodovosti z Německa a Švédska v letech 2006 až 2011, úmrtnost dětí při nehodách automobilů skokově vzrostla právě po jednom roce věku jen u našich sousedů. Důvodem je podle expertů předčasné umístění malých dětí do sedačky po směru jízdy. Ve Švédsku je naopak zvykem vozit děti zády ke směru jízdy od 70. let, kdy Volvo takovou sedačku uvedlo na trh jako první automobilka.

Doporučované typy sedaček podle značky Volvo

Rozhodující je vždy v první řadě výška dítěte: čas na změnu je ve chvíli, když hlavička dosáhne horní hranice sedačky, nikoli přes ni.

0 až 9 měsíců (až 13 kg)

Sedačka typu vajíčko, která umožňuje přenášet spící miminko. Sedačku lze často umístit na podvozek kočárku. Vždy zády ke směru jízdy, povoleno je umístit ji i na místo vedle řidiče pod podmínkou, že dojde k vypnutí airbagu. Horním limitem je situace, kdy je dítě schopno samo sedět.

7 měsíců až 4 roky (9–25 kg)

Větší bezpečnostní sedačka umístěná zády ke směru jízdy, která často umožňuje s tím, jak dítě roste, zvětšovat místo pro jeho nohy. Z hlediska bezpečnosti nevadí, když má dítě v této sedačce nohy skrčené. Podle odborníků to u menších dětí není pro dítě ani nepohodlné.

4 roky a výše (15–36 kg) Zádržný systém po směru jízdy využívající vestavěné pásy. Podle odborníků automobilky Volvo nabízejí srovnatelnou ochranu bytelné dětské sedačky i lehké podsedáky s integrovaným opěradlem či bez něj, zásadní je správné vedení „dospělého“ pásu mezi ramenem a krkem. Volba konkrétního systému záleží na více okolnostech, jako je délka trasy, aktivita dítěte, počet vzadu převážených dětí apod.

Podle analýz švédské automobilky nabízejí vysokou ochranu i vestavěné podsedáky ve vozech Volvo: jejich dvoustupňový systém umožňuje správné vedení pásu u odlišně vysokých dětí. Díky přímému kontaktu dětského těla s opěradlem sedadla je dítě dobře fixováno během různých typů nárazu.

Povinnost používat zádržné systémy je v ČR a ve většině evropských zemí ohraničena výškou dítěte 150 cm, Volvo doporučuje 10 až 12 let a výšku 135 cm.

Více se výběru autosedaček dozvíte také zde


Zdroj: Volvo

9. 12. 2020


Zpět na přehled článků


Jak probíhá vývoj chůze?

Od prvních pokusů o lezení po čtyřech je cesta ke zdravému chození a běhání poměrně složitá. Batole musí nacvičit vzpřímení do stoje, zkoordinovat pohyb obou nohou, udržet rovnováhu... Zvládnout jistou chůzi není pro dítě jednoduché, zpravidla se mu to ale dříve či později podaří i bez speciálního nácviku. Pár samostatných krůčků dítě… Celý článek >>

Obezitou trpí každý pátý Čech. Velký význam mají…

Nadváha a obezita mohou mít negativní dopady na naše zdraví, komplikují některá onemocnění. Podle dat Eurostatu má 60 procent Čechů vyšší než normální tělesnou hmotnost. A obezita se týká i dětí. ==**Co říkají data** Sečteme-li Čechy s nadváhou (BMI větší než 25), preobezitou (BMI 25 až 30) a obezitou (BMI větší než 30), vyjde nám,… Celý článek >>

Jarní krása: Čištění, hydratace, výživa a…

Prvním krokem k jarnímu osvěžení pleti by mělo být důkladné čištění. Je třeba zvolit vhodné přípravky, které sice účinně fungují, ale zároveň pleť nepodráždí. Měla by následovat dostatečná hydratace a pak také dobře vybraná kosmetika, která pomůže ochránit pokožku před slunečními paprsky. ==**Důkladné odlíčení nezabere víc než deset… Celý článek >>