Časopis Miminko
facebook
Obálka časopisu Miminko Aktuální číslo
Příští číslo vychází
28. 2. 2019
Elektronická verze časopisu Miminko

Pestrá strava pro těhulky


Pestrá strava pro těhulky

Výživa těhotných by měla být stejně jako u ostatní populace především pestrá. Během gravidity ale existuje řada omezení, navíc je žádoucí se co nejvíc vyhýbat potravinám s nevhodnými přídatnými látkami. Teplé období roku naštěstí nahrává čerstvé stravě s vysokým podílem ovoce a zeleniny.

Základem pestré stravy jsou cereálie, maso, mléko a mléčné výrobky, zelenina a ovoce. Pro jejich výběr platí obdobné zásady jako před těhotenstvím, některé potraviny ale bude trávicí systém hůř snášet, například luštěniny nebo jídlo způsobující tzv. pálení žáhy, kterým těhulky často trpívají. Kromě výběru vhodných potravin je ovšem důležitý i způsob přípravy jídla, např. bez přepáleného tuku nebo škodlivých látek třeba při nesprávném grilování.

Nezapomínejte na základ

Základní stavební kameny naší výživy jsou bílkoviny, sacharidy a tuky. Všechny tři základní složky potravy lidský organismus pro svůj správný vývoj potřebuje. Nedostatkem kterékoliv z nich strádá, a to buď formou ztráty svalové hmoty, špatným růstem kostí nebo nedostatečnou látkovou výměnou. Jde tedy hlavně o to, kolik sacharidů, tuků a bílkovin a v jaké formě má naše tělo přijímat. Těhotná žena má v podstatě stejnou potřebu příjmu bílkovin jako před graviditou. Zvýšený požadavek na tuto složku přichází až s následným kojením. Nedostatek bílkovin vám nehrozí, pokud se nevyhýbáte mléku nebo mléčným výrobkům.

Tuky by neměly tvořit více než třicet procent našeho denního energetického příjmu. Znamená to jen asi 80 – 100 gramů, samozřejmě v závislosti na naší hmotnosti a energetické spotřebě organismu. Preferované jsou tuky s obsahem vícenenasycených mastných kyselin. Podstatný je proto správný výběr tuků.

Sacharidy by měly tvořit až 60 % denního energetického příjmu. Můžeme je přijímat ve formě jednoduché – jejich zdrojem je např. řepný cukr, nebo složité – v luštěninách, obilovinách či ovoci. Složité sacharidy se v organismu štěpí na jednoduché. Pokud tedy máme odpovídající přísun složitých sacharidů, obejde se naše tělo bez jednoduchých cukrů, neboť si potřebnou hladinu cukru v krvi (tzv. glykemii) vytvoří právě štěpením složitých sacharidů.

Ovoce a zelenina denně na talíři

Podle současných doporučení pro výživu je optimální sníst denně tři až pět porcí ovoce nebo zeleniny, což znamená přidat si na talíř kousek ke každému jídlu. Vzhledem ke zhoršenému trávicímu procesu v těhotenství je ale důležitá volba zeleniny, která nenadýmá, případně její šetrná tepelná úprava. U ovoce se hodí zkombinovat je se zakysaným mléčným výrobkem a jíst raději menší množství, aby tělo zvládlo vše bez komplikací zpracovat.


redakce

16. 8. 2018


Zpět na přehled článků


Jak je to s vitamíny v době zavádění prvních…

Kojené dítě má s malými výjimkami veškerý potřebný příjem vitamínů pokrytý mateřským mlékem. Dodává se jen vitamín D a K, a to přesně podle doporučení lékaře. Když ale ke kojení začnete přidávat první příkrmy, máte vyvážený příjem vitamínů ve vlastních rukou. Vyznáte se v nich? Tři hlavní jídla denně jsou základem jídelníčku. Klasické… Celý článek >>

Zimní radovánky

Máme za sebou všechno to předvánoční šílení, vánoční odpočívání a hodování, také novoroční předsevzetí už asi vzala za své. Teď se před námi otevírají nová lákadla. Milujeme zimní sporty, a tak na střechy svých automobilů připevníme boxy naplněné lyžemi a snowboardy a vyrážíme na hory, do zasněžené krajiny. Patříte také k milovníkům… Celý článek >>

Vykročte správnou nohou

Chystáte se po Novém roce zhubnout? Nebo chce váš partner přestat kouřit? Budete častěji navštěvovat rodiče a na děti už opravdu nezvýšíte hlas, ani kdyby vám nervy pochodovaly jako regiment vojáků? Předsevzetí si někdo dává, jiný ne, většinou ale považujeme přelom roku za milník v našem konání či jednání s lidmi v okolí. Takže i když… Celý článek >>