Časopis Miminko
facebook
Obálka časopisu Miminko Aktuální číslo
Příští číslo vychází
26. 3. 2020
Elektronická verze časopisu Miminko

Pestrá strava pro těhulky


Pestrá strava pro těhulky

Výživa těhotných by měla být stejně jako u ostatní populace především pestrá. Během gravidity ale existuje řada omezení, navíc je žádoucí se co nejvíc vyhýbat potravinám s nevhodnými přídatnými látkami. Teplé období roku naštěstí nahrává čerstvé stravě s vysokým podílem ovoce a zeleniny.

Základem pestré stravy jsou cereálie, maso, mléko a mléčné výrobky, zelenina a ovoce. Pro jejich výběr platí obdobné zásady jako před těhotenstvím, některé potraviny ale bude trávicí systém hůř snášet, například luštěniny nebo jídlo způsobující tzv. pálení žáhy, kterým těhulky často trpívají. Kromě výběru vhodných potravin je ovšem důležitý i způsob přípravy jídla, např. bez přepáleného tuku nebo škodlivých látek třeba při nesprávném grilování.

Nezapomínejte na základ

Základní stavební kameny naší výživy jsou bílkoviny, sacharidy a tuky. Všechny tři základní složky potravy lidský organismus pro svůj správný vývoj potřebuje. Nedostatkem kterékoliv z nich strádá, a to buď formou ztráty svalové hmoty, špatným růstem kostí nebo nedostatečnou látkovou výměnou. Jde tedy hlavně o to, kolik sacharidů, tuků a bílkovin a v jaké formě má naše tělo přijímat. Těhotná žena má v podstatě stejnou potřebu příjmu bílkovin jako před graviditou. Zvýšený požadavek na tuto složku přichází až s následným kojením. Nedostatek bílkovin vám nehrozí, pokud se nevyhýbáte mléku nebo mléčným výrobkům.

Tuky by neměly tvořit více než třicet procent našeho denního energetického příjmu. Znamená to jen asi 80 – 100 gramů, samozřejmě v závislosti na naší hmotnosti a energetické spotřebě organismu. Preferované jsou tuky s obsahem vícenenasycených mastných kyselin. Podstatný je proto správný výběr tuků.

Sacharidy by měly tvořit až 60 % denního energetického příjmu. Můžeme je přijímat ve formě jednoduché – jejich zdrojem je např. řepný cukr, nebo složité – v luštěninách, obilovinách či ovoci. Složité sacharidy se v organismu štěpí na jednoduché. Pokud tedy máme odpovídající přísun složitých sacharidů, obejde se naše tělo bez jednoduchých cukrů, neboť si potřebnou hladinu cukru v krvi (tzv. glykemii) vytvoří právě štěpením složitých sacharidů.

Ovoce a zelenina denně na talíři

Podle současných doporučení pro výživu je optimální sníst denně tři až pět porcí ovoce nebo zeleniny, což znamená přidat si na talíř kousek ke každému jídlu. Vzhledem ke zhoršenému trávicímu procesu v těhotenství je ale důležitá volba zeleniny, která nenadýmá, případně její šetrná tepelná úprava. U ovoce se hodí zkombinovat je se zakysaným mléčným výrobkem a jíst raději menší množství, aby tělo zvládlo vše bez komplikací zpracovat.


redakce

16. 8. 2018


Zpět na přehled článků


Existuje návod na nejlepší mámu?

Mateřství a rodičovství není předmět, který se studuje ve škole, nebo se vyučuje v nějakém kurzu. Existuje tolik různých lidských povah, a co teprve když se začnou kombinovat v partnerských vztazích. Někdo je pečlivý a perfekcionista, jiný dává přednost pohodě, i kdyby byla postavená na nedokonalostech či dokonce chybách. Ostatně, těmi… Celý článek >>

Máma, táta, jesle, chůva?

Ve veřejném prostoru se zase trochu rozproudila diskuse o tom, kdo se má nejlépe postarat o malé děti. Něco jiného si myslí dětští psychologové, jiný názor mají pedagogové v kolektivních zařízeních, a co o tom soudí samy maminky, od nichž se očekává, že budou těmi hlavními pečovatelkami? Jak dlouhý čas chtějí ony sami věnovat péči o dítě… Celý článek >>

Dejte si předsevzetí... kvůli dětem

Dost často si na začátku roku dáváme předsevzetí. Zhubneme, přestaneme kouřit, budeme cvičit a sportovat, najdeme si novou práci... Teď je čas na předsevzetí, pro která nepotřebujeme silvestrovský ohňostroj ani Nový rok. Máme nový a pádnější důvod pro předsevzetí – zodpovědnost za své děti. Právě kvůli nim má smysl dávat si zásadní… Celý článek >>